Page 35 - Studiehäfte - Bräcke projekt TrUSt
P. 35

   Prata om ohälsa och diagnos

     Vad är bra att prata om i olika åldrar?

                    år

Det lilla barnet lever i känslan.

Barnet förstår inte vad vi säger men känner av vad som händer i familjen. Om föräldrarna är ledsna eller oroliga känner barnet av det.

år

I den här åldern utvecklas språket.

Barnet använder språket för att förstå vad som händer. Tänkandet är konkret och barnet tänker i termer av orsak – verkan. Barnet försöker få ordning genom att tänka att allt som händer har en orsak till exempel att man blir förkyld om man går utan mössa. I den här åldern kan förändringar av vardagliga rutiner oroa barnen mer än att en förälder är sjuk.

I den här åldern är det viktigare att beskriva hur det påverkar dig i vardagen än vad diagnosen heter.

Exempel:

”Jag har svårt med höga ljud”

”Som du nog märkt blir jag lätt trött” ”Jag behöver vila mer än andra

för att orka”

år

Många barn i den här åldern vill gärna få så mycket information som möjligt.

Lyssna på vad just ditt barn har för funderingar. I den här åldern får barn förståelse för att deras familj kanske skiljer sig från vännernas. Berätta vad diagnosen heter och förklara så tydligt du kan vad det innebär just för dig.

år

Tonåringar kan reagera på olika sätt.

Fråga ditt barn vilka frågor och funderingar just ditt barn har. I den här åldern är det vanligt att fundera över till exempel ärftlighet. För äldre barn kan det också vara skönt att få tillfällen att prata med någon annan vuxen, utan att föräldern är med.

                 Du kan ta hjälp för att prata med ditt barn, till exempel genom psykiatri eller habilitering.

  Studiehäfte – Trygghet Ur Stöd. Bräcke projekt TrUSt

   



























































































































































   33   34   35   36   37